فرهنگ اربعین
چرا به پیادهروی اربعین سفارش شده است؟
حجت الاسلام مرتضی عباسیان: پیاده به زیارت رفتن هم مورد سفارش قرآن است و هم در روایات تأیید شده و نه تنها از نظر عقل و هم از نظر نقل امری مورد تأیید بوده، بلکه تکریم مقام سید الشهدا (ع) است.

اشاره به زیارت اربعین در آیات قرآن کریم
وی در خصوص مستندات قرآنی زیارت و پیاده روی اربعین بیان کرد: در قرآن کریم دو دسته آیه درباره سفر وجود دارد، یک دسته به طور عام دعوت به سفر میکند و دسته دوم به طور خاص دعوت به زیارت آنهم با پای پیاده مینماید. خداوند متعال در آیه شریفه ۱۰۹ سوره مبارکه یوسف، میفرماید: «أَفَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ لِلَّذینَ اتَّقَوْا أَ فَلا تَعْقِلُونَ، سوره یوسف آیه :۱۰۹ که باتوجه به زمان نزول آیه رایجترین شیوه سفر، سفر با پیاده است. «بهترین و اوّلین مصداق برای سیر و سفر، سفر با پای پیاده است».. همچنین خداوند در آیه ۱۰ سوره مبارکه جمعه، مقدمهای برای برخورداری از فضائل و برکات الهی برمی شمارد و میفرماید: «فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
سفارش به زیارت با پای پیاده
عباسیان افزود: دسته دوم: آیاتی که به نحو خاص بر سفر با پای پیاده دلالت دارد. خداوند در آیه ۲۷ سوره حج، دستور به زیارت با پای پیاده را هم داده است و آن را بهترین روش زیارت بر میشمارد و سُنّت مینماید. اولین محل زیارت در عالم خانه خدا بود. اولین نقطهای که از زیر دریاها سربرآورد و خشک شد و از زمین از همانجا شروع به گسترش نمود محل کعبه بود که همین نقطه اولین زیارتگاه هم محسوب میشود که اولین زائر آن حضرت آدم علیه السلام بود و تمام انبیای الهی این محل را زیارت کردند. «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَ عَلَی کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ» «و در میان آدمیان بانگ حج در ده تا پیاده و بر هر شتر لاغری که از هر راه دوری آمده باشد، سوی تو آیند». نکته مهم در این آیه این است که خدای متعال حج با پای پیاده را مقدم بر سواره ذکر فرمود که به خاطر این است که مقام کسانی که با پای پیاده به حج میروند در پیشگاه خدا افضل است چرا که رنج این سفر را بیشتر تحمل میکنند، و به همین دلیل در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله میخوانیم: کسی که پیاده حج میکند در هر گام هفتصد حسنه دارد در حالی که سوارهها در هر گام هفتاد حسنه دارند».
زیارت اربعین در روایات
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در ادامه بااشاره به اهمیت زیارت ائمه (ع) و سپس به اهمیت زیارت امام حسین در روایات، بیان کرد: امام رضا علیه السلام میفرمایند: «إن لکل امام حق فی عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیارة قبورهم فمن زارهم رغبة فی قبورهم و تصدیقاً بما رغبوا فیه کان ائمتهم شفعائهم یوم القیامة». (هر امامی پیمانی بر گردن شیعیان و دوستانش دارد یکی از شرایط وفای به عهد و نیکو ادا کردن آن، زیارت مزار آنان است. پس هرکس با رغبت به زیارت آنان برود و زیارتشان کند و آنچه را که امامان بدان رغبت داشتهاند تصدیق کند، در روز قیامت امامان شفاعت کنندگانشان خواهند بود).
با پای پیاده به زیارت رفتن در روایات
وی خاطرنشان کرد: در خصوص زیارت خانه خدا پیشتر اشاره شد که امام روح کعبه است. درباره ائمه (ع) از جمله امیرالمومنین (ع) نیزبه نقل از امام صادق (ع) آمده است: «هر که پیاده به زیارت امیر مؤمنان علیه السلام رود، خداوند متعال به هر گامی ثواب یک حجّ و یک عمره برای او نوشته میشود، و اگر پیاده برگردد، به هر گامی، برای او ثواب دو حجّ و دو عمره مینویسند». همچنین جناب عبدالعظیم حسنی از حضرت جواد علیه السلام در مورد زیارت امام رضا علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: «ما زار أبی أحد فأصابه أذی من مطر أو برد أو حر الا حرّم الله جسده علی النار» «هیچ کس پدرم را زیارت نمیکند که متحمل سختی شود مثل باران یا سرما یا گرما، مگر آنکه خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد نمود».
عباسیان در پایان گفت: امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده میفرماید: «کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین برود، خداوند به هر قدمی که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو میفرماید و یک درجه مرتبهاش را بالا میبرد، وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکل او میفرماید که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی میگویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهلبیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد». بنابر این پیاده به زیارت رفتن هم مورد سفارش قرآن است و هم در روایات معصومین تأیید شده و نه تنها از نظر عقل و هم از نظر نقل امری مورد تأیید بوده، بلکه تکریم مقام سید الشهدا (ع) است.
ارسال نظر